Fără cusur

Sunt iremediabil îndrăgostită de Istanbul! Nu e o iubire clasică, gen panaceu pentru suflet, cum e Balchik-ul. E iubirea aia care te enervează, în care protagoniştii se ceartă urât, îşi jură că nu vor să se mai vadă şi apoi…Nu rezişti, nu ai cum să-i rezişti farmecului, forfotei şi asaltului asupra simţurilor. Prima oară când am mers la Istanbul, a fost o excursie cu mama de aproximativ 3 zile. Am ajuns pe seară, ne-am cazat şi eu am insistat să mâncăm o shaorma. Erau cu noi o doamnă şi fiica ei. Afară se făcuse întuneric, era cam aiurea pentru 4 femei singure în Istanbul să umble pe străzi. Eu, nu şi nu, că vreau shaorma. Evident am sfârşit mâncând şniţel cu cartofi prăjiţi. În Istanbul! A doua zi am reparat această ruşine, pentru că am ales să luăm prânzul în unul din restaurantele pentru localnici. Prânz cu shaorma de oaie şi ayran.

Mi-a plăcut aşa de mult, că anul următor, am convins un grup de prieteni să mergem la Istanbul. De Valentine’s Day. O prietenă ca să-şi convingă soţul, i-a zis că e un oraş romantic. Nu-mi vine să cred că el a fost de acord, la fel cum nici acum nu-mi explic cum i-am convins eu. Iată-ne pe 14 februarie 2008, la ora 24, 4 cupluri, ne îmbarcăm în microbuz. Am adormit, şi spre dimineaţă, eram deja aproape de graniţa cu Turcia. O prietenă îmi zice aşa discret că i se pare că pe şofer îl fură somnul. Eu o încurajez, zic că e exclus, doar are responsabilitatea atâtor pasageri. Ajungem la destinaţie, ne cazăm şi şoferul îmi declară foarte relaxat că era nedormit de vreo două zile, pentru că urmărise o serie din Prison Break. Din timpul excursiei cel mai mult mi-a plăcut o călătorie de neuitat cu taxiul, a fost un fel de cursă demnă de filme americane pe străduţele din Istanbul. Şi vizita la Hagia Sofia cu ghid local. Cel mai interesant a fost de departe drumul de întoarcere acasă. Începuse să ningă aşa uşor, nu ne-am stresat, că doar eram în Turcia şi au climă mai blândă. Ne-am oprit la o benzinărie, am luat apă, suc şi nişte chips-uri şi am alimentat. Am intrat pe autostradă şi după câţiva kilometri am dat peste nişte tiruri înzăpezite care blocau drumul. Am rămas acolo vreo 12 ore, timp în care ninsoarea s-a transformat în viscol. A fost urât, s-au întins nervii treptat, eram nemâncaţi şi însetaţi. Când s-a deblocat în sfârşit drumul, pe la miezul nopţii, nu am găsit niciun loc de cazare în cel mai apropiat oraş, aşa că am dormit în microbuz, fiecare cum s-a descurcat. Evident că fiecare cumpărase pentru acasă ceai, rahat, halva, dar alea nu ţineau de foame. Recunosc că Eugen şi cu mine cumpărasem măsline, dar nu am vrut să le împărţim. Până la urmă supravieţuieşte cel mai puternic ;). A fost o excursie interesanta, care fi putut la fel de bine să fie un experiment psihologic. Pe mine nu m-a descurajat, tot vreau să revăd Istanbul-ul!

Pentru cei care nu sunt suficient de curajoşi să meargă într-o excursie cu mine, le recomand o vizită la Calif. Ieri am sărbătorit alături de ei 4 ani de existenţă, în cea mai nouă locaţie, Califatul Militari. Îi găsiţi şi în alte două locaţii şi pe site sunt detalii despre produsele lor. Calif nu e fast-food, deşi mâncarea e pregătită pe loc şi rapid. Au un centru de producţie, lipii proaspete după reţete autentice, şi câte şi mai câte. La califatul Militari poţi comanda şi în regim de drive-in, dar cel mai bine e să mănânci în restaurant pentru că e păcat să ratezi decorul gândit în cele mai mici amănunte. Şi da, e cam fără cusur. Chiar şi vegetarienii vor pleca mulţumiţi. La Calif nu o să mănânci şniţel, dar cartofii prăjiţi sunt cartofi adevăraţi. La desert, bifaţi o budincă de orez sau o plăcintă de iaurt, şi neapărat ceaiul care e din partea casei. La mulţi ani, Calif!